LA NOSTRA PROPOSTA

Història

L’escola Nostra Senyora de Lurdes fou creada l’any 1880 per Gertrudis Castanyer i Seda

Fundadora de la Congregació de Germanes de Sant Felip Neri (filipenses), Institució Titular del Centre, amb la finalitat d’evangelitzar i promocionar la dona i d’afavorir la cultura del país en plena revolució industrial.

L’Escola ha anat evolucionant adaptant-se a les circumstàncies de cada època, sense perdre l’esperit inicial.

Seguint la tradició pedagògica de Catalunya, s’ha obert als moviments educatius contemporanis mantenint, així, una renovació continuada.

L’acció educativa posa l’èmfasi en la totalitat de la persona que no és només ment sinó també cos i esperit, elements estretament relacionats en un tot.

Igualment accepta l’existència de múltiples formes d’intel·ligència que requereixen processos educatius diferenciats.

Més de 100 anys d’estima,
llibertat i alegria

L’escola ha estat sempre present en la renovació pedagògica de Catalunya. Un fet important va ser la celebració l’any 1966 de la primera escola de mestres de Rosa Sensat a la nostra escola.

Adjuntem alguns textos que parlen d’aquest afer:

“Un 15 de juliol de 1966, 153 mestres es reunien a Barcelona, a l’Escola Nostra Senyora de Lurdes, per reprendre una tradició pedagògica que s’havia vist estroncada amb la Guerra Civil i el règim franquista. La nova escola d’estiu naixia en unes circumstàncies sociopolítiques ben diferents de les anteriors de la Mancomunitat i la Segona República. Ho feia en una clandestinitat tolerada (o ignorada) per l’administració, i gràcies al suport de la mare Maria Raimunda, directora de l’escola de les madres filipenses (Escola Ntra. Sra. de Lurdes). La conferència inaugural era de luxe, del mestre Alexandre Galí, que va explicar a les mestres la “seva” escola d’estiu, aquella que va començar l’any 1914, i que va dir amb una veu tremolosa: Ara ja em puc morir, heu fet una Escola d’Estiu que s’assembla a la nostra com un ou a un altre ou.” (Text publicat al Butlletí de Rosa Sensat, 2015)

“…la majoria érem joves i pensàvem que el franquisme no duraria tant. Això compta. I ja abans, aquell mateix any, havíem fet la primera escola d’estiu. També de manera clandestina, la directora superiora del col·legi de Lurdes, de les Filipenses, ens va oferir l’escola.” (Entrevista a M. Teresa Codina)

“La primera escola d’estiu l’any 1966 es va celebrar a l’empara de les monges filipenses a causa de les dificultats del règim. Un centenar de mestres es van formar durant quinze dies a l’Escola Nostra Senyora de Lurdes”. (Documental de TV3 “La força d’un somni, de la escuela nacional a l’escola pública catalana”)

“Cal recordar algunes escoles d’estiu excepcionals. Alguna per les condicions polítiques: la primera, en plena clandestinitat, amb cent cinquanta-tres mestres amagats a les monges filipenses.” (Associació Rosa Sensat, 2015)

Compartim amb vosaltres aquest fet important en la història de l’Escola i de gran repercussió en la Renovació Pedagògica de Catalunya.