IMG_0147

El dia 26 de maig, és el dia de Sant Felip Neri, patró de la Comunitat i de totes les escoles filipenses d’arreu del món. A més de la nostra escola de Lurdes hi ha escoles filipenses a St Andreu de la Barca, Madrid, Alcalà de Henares, Baeza, Palencia, Villagarcia d’Arousa i també a Amèrica : Xile, Colòmbia, República Dominicana, Cuba, Mèxic i EEUU. En totes elles avui celebrem aquesta festa.

L’any 1858 Gertrudis i Marc Castanyer i Seda van fundar a Mataró la Comunitat de Germanes de Sant Felip Neri (Filipenses) per acollir i proporcionar formació humana i cristiana a les nenes i noies que no podien anar a l’escola perquè havien de  treballar a les fàbriques.   Per què St Felip, per què el nom  “filipenses” ?…  Perquè els fundadors van veure reflectit en el tarannà de Sant Felip Neri  l’esperit que volien per a la seva obra.  La devoció a St Felip Neri era força arrelada a Mataró i existia, i encara hi és, una capella dedicada al sant.

Sant Felip Neri, nascut a Florència el 1515, fou  un sant d’esperit profund, senzill, alegre i comunicatiu, que estimava tothom incondicionalment.  A “L’ Oratori”, creat per ell a Roma, els nens i les nenes se sentien acollits, lliures i estimats. Sant Felip els ensenyava a pregar, a estimar-se i estimar; jugaven i cantaven plegats; els explicava històries, dialogaven, feien excursions… Una frase que sovint repetia, reflecteix el seu esperit compassiu: SIGUEU BONS… SI PODEU!!!

Sentia especial atractiu per la música i la poesia i arribà a influir en compositors del seu temps, com  Palestrina  o Vitòria… És per aquest motiu que des de fa anys a la nostra escola, celebrem junts la festa de Sant Felip Neri  i el Dia de la Música.

Que Sant Felip Neri ens guiï i condueixi la nostra Escola per camins “d’arrels filipenses”!