El Cafè i Llibres sobre “Com guiar l’itinerari de lectures autònomes” organitzat per la Comissió de la Biblioteca de l’AMPA  va ser molt interessant. Vàrem comptar amb l’experiència de Carme Pardo com a mare, com a bibliotecària i com a membre col·laborador del grup Quins Llibres? de Rosa Sensat.

Cada família va poder copsar  allò bàsic a vetllar per mantenir i promoure el plaer lector al llarg del creixement dels seus fills/lectors.

CAFÈ I LLIBRES Tertúlia literària. Escola Lurdes.

28 de març de 2019

 

Qüestions que es plantegen al llarg de la tertúlia

Abans d’abordar les qüestions que indiquem voldríem avançar que no hi ha fórmules màgiques perquè els nostres fills i filles llegeixin segur. Hi ha suggeriments, propostes, reflexions, recomanacions, d’activitats o de maneres de fer que ens poden ajudar (que no garantir) a posar en el bon camí lector.  I hem de tenir clar que qualsevol acció que vulguem emprendre passa, necessàriament, per invertir temps.

 

Comencem amb el COM

Per començar amb el COM, el primer pas hauria de ser SEPARAR les lectures d’aprenentatge de les de plaer. Han de notar la diferència entre les dues lectures. L’aprenentatge el fan a l’escola i nosaltres des de casa, el podem acompanyar o estimular amb llibres adients a aquesta tasca ( a l’escola segur que ens faran bones recomanacions de col·leccions pensades per assolir la mecànica lectora) Però hauríem de procurar no fer pràctiques amb els llibres que els hi llegim per la nit abans d’anar a dormir (estem tots molt cansats) o amb els que els hi llegim simplement per compartir una bona història, per passar una estona plaent amb un llibre a les mans, per fer que s’interessin per les històries i llegeixin ells quan en sàpiguen. Un llibre a les mans vol dir estar per a ells i res més, esteu tots dos viatjant, feu unes mini vacances!

 

  • Els deixem triar les seves lectures?

Sí. Els deixem triar el que els agradaria escoltar (parlem d’anar a la biblioteca o a la llibreria del barri) Recordeu que anem a triar (com aquell que va a comprar sabates) La tria, amb el temps, els donarà criteri i decisió. Com no estem mirant ni quantitat, ni tipus de lletra, segurament els hi haurem de llegir nosaltres. Els hi expliquem que ells, quan en sàpiguen molt, també podran llegir sols tal com feu els grans de casa (això, als més competitius els hi pot provocar un cert desig o repte) Evidentment, als valents que volen provar, no els hi direm pas que no!

  • Com intervenim per acompanyar el seu itinerari/creixement lector?

Llegint per a  ell i amb ell. Invertir temps en anar a llibreries, biblioteques, a veure obres de teatre, a activitats d’animació lectora,…Buscar lloc a la casa per fer la seva biblioteca (amb els llibres que ell/a triï) Estar al cas dels seus gustos i aficions (no té perquè ser només de ficció) Podem guardar també els llibres amb els que està aprenent a llegir.

 

  • Què haurem de preservar? Què haurem de tenir en compte?

Com comentàvem abans, sobretot les seves preferències, el seu ritme (no tots van igual)

 

  • Quina ha de ser la fita?

Per part nostre la fita no ha de ser que aprengui a llegir, sinó que li agradi llegir, que demani llibres, mantenir i fomentar la seva curiositat, que sigui capaç de tenir un llibre com a opció d’esbarjo.

 

  • Quins seran els nostres aliats?

L’escola, el llibreter, la bibliotecària, llistes de recomanacions de revistes especialitzades, Quins llibres,… i el nostre temps i compromís. Llegir els seus llibres quan ja ho facin sols i comentar-los. Això els ajudarà a entendre més la lectura, a aprofundir i els ensenyarà a argumentar, a defensar una idea…

 

Seguirem amb el QUÈ

Un cop parlat de COM podríem engrescar o incentivar la lectura, presentem algunes novetats, col·leccions o títols que els poden interessar.

Què els hi resulta atractiu?

Col·leccions que habitualment llegeixen

Quines poden tenir més qualitat literària?

Els hi comentem els llibres triats, les novetats,…

 

 






    Formulario Lateral
    close slider

      Contacta amb l'Escola Lurdes

      Omple aquest formulari i ens posarem en contacte amb tu el més aviat possible.